Klassetrin:

8. – 10. klasse

Tid:

5 – 10 minutter

Hvor:

Udendørs – I skolegården

Indendørs – I hallen

Hvad skal jeg bruge?

2 stk. frisbee
Tysk: Kasse 2 – Leg #15

Overordnet mål:

Sprogligt fokus, lytning, præsentation (kreativitet, at turde deltage og sige ens tanker højt, præcision, samarbejde)

Mål:

Eleverne kan (med støtte) bidrage til en fortælling med tema.

Eleverne kan tale i et enkelt sprog om et tema.

Eleverne kan formulere enkle sætninger.

Regler:

  1. Del eleverne i to lige store grupper.
  2. Eleverne står i to store cirkler, og en af eleverne i hver gruppe har en frisbee.
  3. Den voksne giver et tema til historien, fx en gyserhistorie.
  4. Første elev siger en kort introduktion (2 linjer eller deromkring) til en historie og siger derefter navnet på den, han/hun vil kaste til, og kaster så frisbee’en til denne.
  5. Hvis eleven ikke griber den, må eleven kun sige ét ord.
  6. Hvis eleven griber den, må eleven selv bestemme, hvor meget hun/hun vil sige – dog maks. et par sætninger. Eleven må gerne bevæge sig, men skal gå tilbage på sin plads, før han/hun kan aflevere videre.
  7. Historien kan stoppe, når det passer klassen. Man kan altid lave en ekstra, hvis den blev for kort.

Udvidelse af øvelsen:

  • Man kan starte med at lave en brainstorming med ord, der kan bruges i en gyserfortælling, sådan, at eleverne kan blive inspireret og hjulpet i tilfælde af, at det er en svær øvelse for dem.