Klassetrin:

3. – 6. klasse

Tid:

15 – 25 minutter

Hvor:

Udendørs – I skolegården

Indendørs – I hallen

Hvad skal jeg bruge?

4 kegler, 3 gule overtrækstrøjer, sæt á 28 ”Vandets kredsløb”-kort (specialdesignet af Let Leg)

Kompetencemål:

Modellering

Færdigheds- og vidensmål:

Stof og energi (efter 6. klassetrin)

Eleven kan fremstille modeller af vandets kredsløb. Eleven har viden om vandets kredsløb.

Regler:

  1. Banen laves af de 4 kegler og stilles op som et kvadrat på ca. 20x20m. Der vælges 2-3 fangere, som tager gule trøjer på og stiller sig inde på banen. Eleverne, som ikke er fangere, får hver udleveret et kort med en del af vandets kredsløb. Der er 4 forskellige kort i alt: 1) Nedbør 2) Nedsivning 3) Fordampning 4) Kondensation.
  2. Inden legen går i gang, skal eleverne holde deres kort ind til kroppen, så ingen kan se det. Først når fangelegen starter, må man vise sit kort. Man får helle ved at lave vandets kredsløb i rigtig rækkefølge. Eleverne skal således danne en cirkel, hvor de holder hinanden i hænderne. Kredsløbet må maks. holde sammen i 10 sekunder, og herefter løber man videre.
  3. Fangerne skal prøve at fange de andre inden de kommer til at lave et kredsløb. Hvis man bliver fanget, skal man gå ud af banen. Når et kredsløb er fuldendt, kan fangerne ikke tage én. Fangerne kan dog godt fange, hvis kredsløbet ikke er lukket, eller hvis kredsløbet er i forkert rækkefølge.
  4. Legen er slut, når det ikke kan lade sig gøre at lave et kredsløb. Man vælger nye fangere og gentager legen.

Udvidelse af øvelsen:

  • Lad eleverne, der er blevet fanget og gået ud af banen, tegne vandets kredsløb.
  • Lad eleverne tegne et udvidet kredsløb med 2a) filtrering af grundvand på vandværk, 2b) forbrug i husstand, 2c) rensning af spildevand i rensningsanlæg samt 2d) udledning af renset vand.
  • I den udvidede leg er der ingen fangere, men det gælder om hurtigst muligt for eleverne at danne en cirkel i den rigtige rækkefølge. De elever, der først finder sammen med alle 8 elementer i den rigtige rækkefølge, har vundet.