Filosofi i naturfagene DEL 1

  • 15 min.
  • 7. -10. klasse
  • Materialer
    papir (meget), blyanter, tavle
    18 ærteposer, 6 spande
  • Inde/Ude:
    Klasselokale 
  • Aktivitetens mål
    Eleverne skaber en visuel forforståelse for det naturfaglige tema de efterfølgende skal
    udfolde, diskutere og argumentere for.
  • Færdigheds - og vidensmål
    De forskellige mål indenfor: Undersøgelser i naturfag, Modellering i naturfag, Perspektivering i
    naturfag og formidling.

INDEN START:

Filosofi er svært og angstprovokerende, fordi der ikke er nogle rigtige eller forkerte svar.
Forforståelse: Finde elevernes udgangspunkt og niveau i forhold til at målrette undervisningen. Hvorfor filosofi i naturfag? Fordi vi skal kunne sætte information, forskning og eksperters ord under lup.

Retningslinjer:

BRAINSTORM (10 min.)

  1. Eleverne går sammen to og to og laver en fælles brainstorm på, hvad der kendetegner det specifikke tema som er blevet introduceret. Skriv ord/begreber/spørgsmål ned og kategorisér ud fra følgende:
    • Hvad ved vi?
    • Hvad ved vi ikke?
    • Hvem arbejder med det/ har interesse i det?
    • Hvor hører vi om det?
  2. Efter 2 minutter stopper læreren brainstormingen, og hvert elevpar skal nu finde sammen med 1-2 andre par.
  3. Hver gruppe á 4-6 elever sammenligner deres brainstorming og fjerner gentagelser.
  4. Forklar ord/begreber/spørgsmål for hinanden i gruppen og diskutér (5 min).

MINDMAPPING (10 min.)

  1. På tavlen/whiteboard eller lignende tegner læreren et mindmap med temaet i midten.
  2. Skriv de første grene på (se ovenstående kategorier).
  3. Grupperne får hver en spand og ærteposerne fordeles. Spanden stilles 2-3 meter fra gruppens base.
  4. Det gælder nu om at eleverne i gruppen skiftes til at forsøge at kaste en ærtepose i spanden. Når elev rammer plet, må denne elev løbe op til mindmappet og skrive en ting fra gruppens brainstorming på.
  5. Hvis ordet er skrevet på i forvejen, må eleven vælge et andet ord at skrive på.
  6. Aktiviteten slutter efter ca. 5 minutter.

Flere aktiviteter?