Elektromagnetisk spektrum DEL 1

  • 10 - 15 min.
  • 7. -10. klasse
  • Materialer
    56 minikegler, 4 sæt spektrumkort – det synlige lys PRINT HER
  • Inde/Ude:
    Klasselokale / hvor som helst
  • Aktivitetens mål
    Eleverne skal via løb, få en kropslig forståelse af bølgers udbredelse. Samtidig skal de vurdere farvernes placering inden for det synlige lys’ spektrum.
  • Færdigheds - og vidensmål
    Partikler, bølger og stråling
    Eleven har viden om bølgetyper, lyd- og lysfænomener.
    Eleven har viden om stråling.
    Eleven har viden om udbredelse af lyd og lys.

Retningslinjer:

  1. Del eleverne i fire grupper, som hver opstiller en bane med 14 kegler. Keglerne stilles i et zigzag-mønster, som starter stort og bliver tættere og tættere (se tegning af opstilling).
  2. For enden af banen lægges 7 forskellige farvekort.
  3. Første elev fra hver gruppe løber gennem banen i zigzag som en bølge og tager et farvekort. Eleven løber dernæst tilbage gennem banen og placerer på sin vej farvekortet ved den kegle, der passer til farvens placering i spektret.
  4. Næste elev løber gennem banen på samme måde, indtil alle farvekort er placeret korrekt. Hvis gruppen undervejs har lavet en fejl, kan dette rettes ved at løbe banen igennem og bytte ét farvekort ad gangen.
  5. Stafetten slutter, når alle farvekort er placeret efter farveorden ved keglerne på den ene
    side af banen.
Opstilling til modelleringsstafet 1.0

Tegning af opstilling

Flere aktiviteter?