Krop og kredsløb DEL 2

  • 15 min.
  • 7. -10. klasse
  • Materialer
    Opgaveark til dramatisering (Print HER), Blå og røde ærteposer (oxygen/kuldioxid-blodlegemer)
  • Inde/Ude:
    Klasselokale, gangarealer
  • Aktivitetens mål
    Gennem dramatisering af forskellige kredsløb i menneskekroppen får eleverne en kropslig samt visuel forståelse af hjerte-lungekredsløbets opbygning og funktion.
  • Færdigheds - og vidensmål
    Undersøgelser i naturfag / Krop og sundhed
    Eleven kan anvende modeller til forklaring af fænomener og problemstillinger i naturfag.
    Eleven kan vurdere modellers anvendelighed og begrænsninger.
    Eleven har viden om menneskets bevægeapparat, organsystemer og regulering af kroppens indre miljø.
    Eleven har viden om faktorer med betydning for
    kropsfunktioner, sundhed og kondition.
    Eleven har viden om sammenhænge mellem sundhed, livsstil og levevilkår.
    Eleven har viden om biologiske baggrunde for
    sundhedsproblemstillinger.

Retningslinjer:

  1. Del eleverne i grupper á 4-5, som hver får tildelt et opgaveark samt materialer (som står på kortet) med ét af følgende temaer til dramatisering: lungerne, hjertet, blodet.
  2. Hver gruppe får nu 10 minutter til at forberede deres dramatisering som kun må vare ca. 3 min. hver.
  3. Én gruppe ad gangen dramatiserer nu deres situation/opgave foran resten af klassen.
  4. Enten fortæller grupperne hvilke opgaveark/situationer, de har fået, ellers skal klassen gætte på, hvad det er.
  5. Når alle har vist deres drama, slutter aktiviteten.

Flere aktiviteter?